پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مستقر در شیراز ایران، سامانه نماگر کووید-۱۹ به زبان فارسی راه‌اندازی کرد

سامانه نماگرکووید-۱۹ به منظور دسترسی به آخرین یافته‌های علمی درمورد کرونا ویروس توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام راه‌اندازی شد.

به گزارش اداره کل روابط وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: نماگرکووید -۱۹ (با نام انگلیسی ISC COVID-19 Visualizer) سامانه‌ای است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) راه‌اندازی شده است و اطلاعات لحظه‌ای در مورد بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ شامل آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش های آماری و مقالات علمی ارائه می دهد.

به گفته وی هدف از راه‌اندازی سامانه نماگر کووید-۱۹ تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد این بیماری و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم جهت پاسخ دهی مطلوب به این همه گیری جهانی است. اطلاعات این پایگاه شامل آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری به تفکیک کشور و جدیدترین مقالات علمی به صورت روزانه به‌روزرسانی می شود.

دکتر دهقانی تصریح کرد: این سامانه دارای یک نقشه جهانی از وضعیت همه گیری بیماری کووید -۱۹ است که می‌توان با جست‌وجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت را به تفکیک هر کشور مشاهده نمود. ساختار رنگ بندی نقشه نیز بر اساس نرخ و شدت رخداد بیماری در هر کشور، طیفی از تیره تا روشن را نمایان می سازد.

وی افزود: این سامانه همچنین مجموعه ای منحصربه‌فرد و گسترده از تازه ترین مقاله علمی منتشرشده و پیش چاپ در زمینه بیماری کروناویروس جدید ۲۰۱۹ به همراه متن کامل این مقالات را در دسترس محققان قرار می دهد. آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid19/)) بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) https://www.isc.gov.ir)) در دسترس خواهد بود.
دکتر دهقانی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۶۲۹ مدرک از آخرین یافته های علمی درخصوص ویروس کووید -۱۹ درقالب مقاله تمام متن در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشور چین بیشترین مشارکت را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته است.

سرپرست ISC در ادامه گفت: آخرین اطلاعات موجود در سامانه نماگر کووید-۱۹ نشان میدهد که در طول یک‌ماه گذشته تعداد کل مبتلایان در دنیا از ۸۴۶۱۵ به بیش از ۶۶۳۱۲۴ مورد رسیده و این امر نشان می‌دهد میزان رشد متوسط روزانه ویروس در دنیا در طول این مدت ۷.۱ درصد (هفت ویک درصد) بوده است.

وی گفت: نتایج آماری نشان می‌دهد که درحالی که نرخ رشد ویروس در کشور چین به صفر درصد رسیده است در برخی کشورها به‌خصوص آمریکا و اروپا نرخ رشد انتشار روزانه ویروس کرونا به بیش از ۴ برابر میزان متوسط رشد دنیا رسیده است. .

وی افزود: درطول یک ماه اخیر کشور آمریکا از تعداد ۶۳ مورد به بیش از ۱۲۳۵۷۸ مورد یعنی متوسط نرخ رشد ۲۸.۷۵ درصد رسیده است. همچنین کشور اسپانیا با نرخ رشد ۲۹.۲۸ درصد، انگلیس با ۲۵.۲ درصد، فرانسه ۲۴.۸۵ درصد ، ایتالیا با نرخ رشد ۱۶.۷۵ درصد و ایران دارای متوسط نرخ رشد ۱۶.۲ درصد در یک ماه اخیر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax