مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دومین سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی را برگزار می‌کند

دومین سمپوزیوم (مجازی) مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به مشارکت در این سمپوزیوم تا ۲۸ اسفندماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را در قالب‌های مختلف اعم از مقاله، گزارش پروژه، گزارش سیاستی، پوستر به دبیرخانه سمپوزیوم ارائه کنند.

دکترحسین میرزائی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، با ابراز خرسندی از تداوم سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی که نشان از دوراندیشی و عزم جدی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مجموعه وزارت بهداشت و درمان برای رسیدن به الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد، اظهار داشت: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به عنوان فوکال پوینت وزارت علوم در حوزه مطالعات میان رشته‌ای ضمن ایجاد دبیرخانه طرح‌های میان رشته‌ای و تدوین حدود ۲۱۹ رشته بین رشته‌ای، از سال ۸۷ نسبت به انتشار ۴۷ شماره فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی اقدام کرده و علاوه بر این آثار متعددی را در قالب تألیف و ترجمه در این حوزه منتشر کرده است.

وی تصریح کرد: به دلایل عدیده، خصوصاً در نیم قرن اخیر، غفلت از کلیت کار و اشکالاتی که تخصص گرایی ایجاد کرده بود باعث شد که در حوزه‌های مختلف علمی به میان رشته‌ای‌ها توجه شود تا جایی که امروز از علوم همگرایی صحبت می‌شود که از NBIC فراتر رفته و علوم اجتماعی را هم در بر گرفته است (NBICS).

دکترمیرزائی با بیان اینکه سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای می‌تواند محملی برای فعالیت مستمر در این حوزه باشد و در کنار سمپوزیوم باید نسبت به ترجمه آثار درخشان مطالعات میان رشته‌ای و سیاستگذاری‌ها و آثار سیاستی در این حوزه اقدام شود، گفت: باید بپذیریم که در این حوزه خیلی عقب هستیم و امیدوارم با تشکیل دبیرخانه دائمی مطالعات میان رشته‌ای، فرصتی برای غنی‌سازی این حوزه فراهم شده و چه بسا کارگروه‌هایی تشکیل شود تا مشخصاً معلوم شود که چه باید کرد.

نهایی‌سازی الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای در سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای

دکترمهدی قائمی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مسئول دبیرخانه کلان منطقه ششم کشوری وزارت بهداشت و درمان هم در سخنان خود به مرور روند اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای» پرداخت و گفت: طرح تحول در آموزش پزشکی با هدف تحول در دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. در همین راستا، مأموریت‌های ویژه‌ای به هریک از کلان منطقه‌ها محول شد که مأموریت تدوین الگوی دانش میان رشته‌ای به کلان منطقه شش و دانشگاه ما محول شد و کارگروه‌هایی را در دانشگاه تشکیل دادیم تا مسیر آینده دانشگاه را در این راستا مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه برای استفاده از دیدگاه‌های صاحبنظران و پیشگیری از موازی کاری‌ها پیشنهاد برگزاری یک سمپوزیوم کشوری را دادیم که نتایج خوبی داشت. همچنین برای بررسی همه جانبه این مسئله از همه ابعاد از مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی دعوت کردیم که در برگزاری این همایش مشارکت داشته باشد.

دکترقائمی با اشاره به برگزاری دومین دوره این سمپوزیوم در اردیبهشت ماه سال آینده اظهارداشت: در این سمپوزیوم تلاش می‌کنیم با جمع‌بندی مباحث ارائه شده، الگوی گسترش دانش‌های میان رشته‌ای را نهایی کنیم و بعد از آن آموزش‌های دانشگاهیمان را براساس این الگو پیش ببریم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از پایه‌های پیشرفت کشورها همین دانش‌های بین رشته‌ای است و برای اینکه چندان از کشورهای پیشرفته عقب نمانیم باید این مسیر را پیش بگیریم.

دکترقائمی با بیان اینکه راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای در کشور، اغلب غیرسیستماتیک و براساس تجارب و سلایق شخصی صورت می‌گیرد، نیازسنجی در داخل کشور، استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و آینده نگری را سه رکن توسعه اصولی میان رشته‌ای عنوان و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در قالب سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی بتوان این مأموریت را هر چه بهتر پیش برد.

وی با بیان اینکه میان رشته‌ای، خلق یک رشته جدید نیست بلکه خلق یک زمین بازی جدید است که ممکن است در قالب یک کلان پروژه یا یک گروه تحقیقاتی موقت دنبال شود اظهار داشت: میان رشتگی را نه یک هدف که باید یک وسیله ببینیم که راهگشای نیازهای متعدد و متنوع زیست اجتماعی ما است. در سمپوزیوم دوم تلاش داریم از شناختن نظریه‌ها به زمینه‌های عملی و اجرایی نزدیک شویم و حتی الامکان نشست‌هایی در زمینه ابعاد عملی میان رشته‌ای‌ها داشته باشیم.

دکترحمیدی با بیان اینکه خروجی دومین سمپوزیوم مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی به عنوان دومین گزارش سیاستی به وزارت بهداشت عرضه خواهد شد و سعی می‌شود این سمپوزیوم سالانه به عنوان یک رویداد واقعی و منتج به نتیجه در فضای علمی کشور معرفی شود اظهار داشت: افقی که دانشگاه علوم پزشکی زنجان از برگزاری این سری سمپوزیوم‌ها می‌بیند، تأسیس انستیتو مطالعات دانش‌های میان رشته‌ای در علوم پزشکی با همکاری مؤسسه در دانشگاه است و یکی از بندهای توافق نامه اولیه با مؤسسه هم ایجاد همین انستیتو بوده که به عنوان موطن این سمپوزیوم برای پیگیری دغدغه‌های آن فعالیت کند.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات مربوط به این سمپوزیوم و جزئیات محورهای پیشنهادی را در سامانه همایش به آدرسwww.idsymp.ir ، سامانه دانشگاه علوم پزشکی زنجان به آدرس www.zums.ac.ir و همچنین در سامانه مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به آدرس /سمپوزیوم-مطالعات-میان‌رشته‌ای -۲/http://iscs.ac.ir مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax