آشنایی دانش آموزان پاکستانی با مدل برنامه نویسی دانشگاه قطر

برنامه Alice خاورمیانه که توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه قطر تهیه شده است، امسال در چندین مدرسه پاکستان معرفی می شود.

محیط برنامه نویسی Alice در اصل توسط محققان در پردیس اصلی یکی از دانشگاه قطر با نام دانشگاه کارنگی ملون قطر (CMU-Q) ایجاد شده است. به جای استفاده از یک زبان برنامه نویسی که برای کودکان مدرسه دشوار است، Alice از گرافیک، انیمیشن و یک محیط کشیدن و رها کردن استفاده می کند تا دانش آموزان را از طریق مفاهیم برنامه نویسی، راهنمایی کند.

در این برنامه حتی اگر دانش آموزان با زبان های برنامه نویسی آشنا نباشند از گرافیک و انیمیشن برای آموزش مفاهیم اساسی محاسبات استفاده می کند.

مدل برنامه نویسی دانشگاه قطر تهیه شده توسط یک دانشمند پاکستانی الاصل

دکتر صاقب رازاک – دانشمند کامپیوتر با اصالت پاکستانی – از بیش از یک دهه و از زمان آغاز فعالیت تیم Alice در خاورمیانه در توسعه آن نقش داشته است.

دکتر رزاک یک دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر در CMU-Q است. وی همچنین به عنوان مدیر مشترک مرکز حمد بن جاسم که بر برنامه خاورمیانه Alice نظارت می کند، فعالیت می کند. حدود 10 درصد از فارغ التحصیلان CMU-Q از پاکستان هستند و بسیاری از آنها برای ادامه کار خود به کشور خود بازگشته اند.

گسترش مدل برنامه نویسی دانشگاه قطر به پاکستان

دکتر رازاک قبل از بیماری همه گیر کرونا ویروس به پاکستان سفر کرده بود تا برنامه درسی مبتنی بر Alice  را به مدارس و سازمان های سراسر کشور معرفی کند. چندین مدرسه ضمن درک اهمیت تفکر محاسباتی، استدلال منطقی و مهارت های قرن 21 در آموزش دوره راهنمایی، به برنامه درسی علاقه نشان داده بودند.

در سال 2020، دکتر رزاک معلمان گروهی از مدارس خصوصی در پاکستان را آموزش داده بود تا از برنامه Alice برای آموزش محاسبات استفاده کنند. بدین ترتیب با شروع سال تحصیلی، این برنامه تقریباً به 20،000 دانش آموز در مدارس راهنمایی آموزش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax