ارتباط دانشجویان ایرانی و پاکستانی بهترین روش افزایش روابط دو کشور است

زینب شکاری نخبه رشته زبان اردوی دانشگاه تهران است که با تلاش و کوشش خود توانسته تسلط خوبی به زبان اردو پیدا کند و اینک انگیزه‌های فراوانی برای ارتباط بهتر با پاکستانی‌ها دارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم پس از آغاز رشته تخصصی زبان اردو در دانشگاه تهران ده‌ها علاقمند به تحصیل در این رشته توانستند در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شوند، زینب شکاری یکی از این دانشجویان است که انگیز و علاقه فراوان او به رشته زبان اردو باعث شده تا جزو نخبگان دانشگاه تهران باشد. در ادامه گفتگوی تفصیلی این دانشجوی موفق با خبرگزاری تسنیم را ملاحظه کنید.

لطفا خودتان را معرفی و موفقیت‌های علمی خود را نیز بیان کنید.

من زینب شکاری هستم ، 24 سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات اردو در دانشگاه تهران هستم. همچنین در همین رشته و از همین دانشگاه در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شدم و با کسب رتبه اول در مقطع لیسانس و فوق لیسانس عضو بنیاد ملی نخبگان نیز هستم.

چه انگیزه‌ای باعث شد تا به فکر ادامه تحصیل در رشته زبان اردو باشید؟

اوایل علاقه خاصی نداشتم اما کم‌کم تشویق و تدریس خوب اساتید عزیز باعث شد که بیشتر به این زبان علاقه مند شوم. در ابتدا دستور زبان اردو را خواندم و سپس سعی کردم که با دانشجوهای پاکستانی صحبت کنم تا حرف زدن به زبان اردو را یاد بگیرم و اینگونه مطالب فراوانی آموختم.

پیش از ورود به این رشته چه تصوری راجع به آن داشتید؟ به نظر شما فارسی سخت‌تر است یا اردو؟

اوایل هیچ آشنائی با زبان اردو نداشتم اما بسیاری از حروف فارسی و اردو و همچنین رسم‌الخط این دو زبان مشابه هستند که باعث شد مشکل خاصی نداشته باشم. به نظر من زبان اردو از زبان فارسی مشکل‌تر است. اردو یک زبان لشکری است که کلمات مختلفی از زبان‌های مختلف وارد این زبان شده‌اند. مثل عربی، انگلیسی، سانسکریت، ترکی و …از نظر مذکر و مونث بودن واژه‌ها، مشکلاتی که در زبان اردو وجود دارند، در زبان فارسی به چشم نمی‌خورند.

آیا از ابتدا تمایل به اشتغال در رشته‌ زبان‌های خارجه را داشتید؟

وقتی کوچکتر بودم دوست داشتم مهندس کامپیوتر شوم، ولی در حال حاضر و با توجه به رشته‌ای که انتخاب کرده‌ام دوست دارم استاد زبان اردو باشم.

راجع به کشور پاکستان چه اطلاعاتی دارید؟ آیا اخبار این کشورها را دنبال می‌کنید؟

مردم پاکستان خیلی خوب و مهمان‌نواز هستند. همچنین در پاکستان مکان‌های گردشگری زیادی هست که مردم از سراسر دنیا برای دیدن آنها می‌روند مثلا: مسجد فیصل و … غذاهای پاکستانی بسیار لذیذ هستند علاوه بر اینها من هرروز تلاش می‌کنم که از طریق اینترنت اخبار اردو را دنبال کنم . مردم پاکستان فرهنگ بی‌نظیری دارند. به خصوص شیوه برگزاری مراسم و لباس‌هایی که به تن می‌کنند را بسیار می‌پسندم.

فکر می‌کنید بهترین و مهمترین ابزار برای ایجاد پیوند و استحکام میان دو کشور ایران و پاکستان چیست؟

به نظر من اگر دانشجوهای ایرانی برای تحصیل به پاکستان بروند و دانشجوهای پاکستانی برای تحصیل به ایران بیایند بین ایران و پاکستان همبستگی و همدلی ایجاد می‌شود و اینگونه درعرصه‌های علمی هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود. دانشجوهای پاکستانی برای خواندن رشته‌هایی که در ایران خوب تدریس می‌شوند به ایران بیایند و دانشجوهای ایرانی برای خواندن رشته‌هایی که در پاکستان خوب تدریس می‌شوند به پاکستان بروند. دانشجوهای پاکستانی در ارتباط با زبان فارسی کار کنند و دانشجوهای ایرانی زبان اردو را تقویت کنند و همین عوامل باعث ایجاد پیوند و استحکام میان دو کشور خواهد شد.

برای تقویت زبان اردوی خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا دوستانی دارید که پاکستانی باشند؟ بله، من سعی می‌کنم که هرروز با اهل زبان صحبت کنم و به همین دلیل تقریبا به راحتی می‌توانم به زبان اردو صحبت کنم. برای یادگیری هر زبانی لازم است که انسان بشنود و صحبت کند. من سعی می‌کنم که هر روز رادیو پاکستانی گوش بدهم. کلمات جدیدی که می‌شنوم را برای خودمتکرار می‌کنم. این روش خیلی برای من مفید است. همچنین در تهران پاکستانی‌های زیادی هستند که من با آنها صحبت می‌کنم. دوستانی از شهرها و مناطق مختلف پاکستان. شخصا علاقه خاصی به شهر لاهور که یک شهر فرهنگی است دارم.

به نظر شما بهترین استاد زبان اردو در دانشگاه شما کیست؟

من در دانشگاه تهران درس می‌خوانم و از اساتید عزیززبان اردو (سرکار خانم دکتر زیب النسا علیخان، آقای دکتر علی بیات، آقای دکتر محمد کیومرثی، آقای دکتر علی کاووسی نژاد، سرکار خانم دکتر وفا یزدان‌منش، سرکار خانم دکتر فرزانه اعظم لطفی) بی‌نهایت سپاسگزارم. این اساتید ارجمند علاقه را در من بوجود آوردند. همه اساتید زبان اردو خوب هستند. شیوه تدریس‌شان بسیار عالی است. من هر چه از زبان اردو یاد گرفتم به لطف این اساتید بوده است.

بعنوان کسی که می‌تواند به زبان اردو صحبت کنید دید آشنایان واقوام به شما چگونه است؟ خانواده شما نسبت به انتخاب رشته زبان اردو چه واکنشی نشان دادند؟

وقتی من در حضور آشنایان و اقوام به زبان اردو صحبت می‌کنم آنها خیلی متعجب می‌شوند که من چگونه به زبان یک کشور دیگر صحبت می‌کنم. افراد خانواده‌ام همیشه پشتیبان من بوده‌اند. اگر حمایت و تشویق خانواده عزیزم نبود من هیچ وقت نمی‌توانستم زبان اردو را به خوبی فرابگیرم. از پدر و مادر عزیزم و خواهر و برادرم تشکر ویژه می‌کنم.

کدام یک از اخلاقیات و یا موارد سبک زندگی ایرانیان می‌تواند برای پاکستانی‌ها الگو باشد؟ و کدام یک از اخلاقیات و موارد سبک زندگی پاکستانی‌ها می‌تواند برای ایرانیان الگو باشد؟

به نظر من انقلاب اسلامی و زندگی امام خمینی (ره) بهترین الگو برای مردم پاکستان است و همچنین مردم ایران باید از نظریات علامه اقبال تاثیر بگیرند.

کلام آخر …

ایران و پاکستان دو کشور اسلامی و همسایه هستند. باید با هم متحد باشند و برای مستحکم کردن این روابط دانشجوهای ایرانی برای تحصیل به پاکستان بروند و دانشجوهای پاکستانی برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران بیایند. همین باعث نزدیکی و صمیمیت دو ملت به یکدیگر خواهدشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax