برنامه راه اندازی واحد بین المللی فرشتگان (ناشنوایان) در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی واحد دانشگاهی ویژه معلولان با عنوان «واحد بین المللی فرشتگان» با محوریت ناشنوایان در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی با گرامیداشت روز جهانی معلولان، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برنامه خاصی برای آموزش های عالی ویژه معلولان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به سالگرد وفات مرحوم «باغچه بان» در ۴ آذرماه، گفت: مرحوم باغچه بان در سال ۱۳۰۳ یک مدرسه برای آموزش ناشنوایان در تبریز راه اندازی کرد. همچنین در سال ۱۳۱۹ نیز توسط ایشان یک مدرسه دیگر در تهران تأسیس شد. پس از این دو اتفاق مهم، هیچ تحرک جدی در آموزش عالی کشور برای پرداختن به آموزش معلولان وجود نداشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد راه اندازی واحد دانشگاهی معلولان سال گذشته از سوی دکتر مقداری استاد دانشگاه صنعتی شریف به شورای گسترش آموزش عالی ارائه شد، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت اصولی با راه اندازی این واحد را اعلام کرد، اما لازم بود یک مجموعه با جدیت و پس از حدود ۹۰ سال برای معلولان که استعدادهای بسیار خوبی دارند، تدابیر لازم را بیاندیشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: از این رو پیشنهاد تأسیس این واحد دانشگاهی به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه و مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن در هیأت امنای مرکزی دانشگاه مصوب شد.

طهرانچی با بیان اینکه واحد دانشگاهی ویژه معلولان با عنوان واحد بین المللی فرشتگان با محوریت ناشنوایان در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود، گفت: البته این واحد در آینده گسترش خواهد یافت و برای دیگر معلولان جسمی نیز یک فضای آموزشی ایجاد می شود.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه واحد بین المللی فرشتگان یک هسته مرکزی خواهد داشت، تصریح کرد: این هسته مرکزی با جدیت آموزش را برای این قشر از جامعه مناسب سازی خواهد کرد. همچنین یک هسته پیرامونی با مأموریت رفع نیازهای معلولان در این واحد فعال می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت های آموزشی واحد بین المللی فرشتگان با دیگر واحدهای دانشگاهی، گفت: در این واحد دانشگاهی، فضاهای آموزشی به خصوصی در نظر گرفته شده است. همچنین اساتید باید با زبان اشاره آشنایی کامل داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن زبان اشاره در فضاهای آموزشی، تاکید کرد: یادگیری زبان اشاره دارای اهمیت است، چرا که با این زبان می شود با بخشی از جامعه ارتباط برقرار کرد، اما در این زمینه به صورت سیستمی غفلت شده است.

وی با بیان اینکه واحد بین المللی فرشتگان از مهرماه کار خود را آغاز خواهد کرد، اظهار داشت: هماهنگی های اولیه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و جلسه شورای راهبری راه اندازی این واحد در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است. همچنین یک تیم مأمور یافتن فضای مناسب برای راه اندازی دانشکده های این واحد دانشگاهی است.

طهرانچی با بیان اینکه در مرحله اول این واحد در یکی از فضاهای مناسب دانشگاه راه اندازی می شود، گفت: در مرحله بعدی، این واحد به یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با فضای مناسب منتقل خواهد شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در واحد بین المللی فرشتگان شیوه ارائه درس متناسب با شرایط معلولان عزیز خواهد بود، گفت: مقرر شده این واحد دانشگاهی وسعت پیدا کرده و رشته هایی که مناسب این عزیزان است و برای آینده آنان کارآمد است، راه اندازی شود. همچنین مقرر شده بخش آموزش کودکان استثنایی نیز به این واحد انتقال پیدا کند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم پاسخگوی تمامی استعدادهای کشور باشیم، تصریح کرد: معلولان گرامی دارای استعدادهای بالایی هستند که باید شرایطی را برای راهبری و بروز استعدادهای آنان فراهم کنیم تا به حاشیه کشیده نشوند و حس نکنند این نقصان جسمانی یک ناتوانی به همراه دارد، چرا که این افراد می توانند به راحتی در متن جامعه زندگی کنند.

وی با اشاره به چگونگی تأمین اعضای هیأت علمی و اساتید برای واحد بین المللی فرشتگان، گفت: در مرحله اول تلاش شده تا اساتیدی که با زبان اشاره آشنا هستند از طریق یک فراخوان دعوت شوند، در مرحله بعدی از مترجمان زبان اشاره استفاده خواهد شد تا در نهایت در یک بستر سه تا پنج ساله یک واحد دانشگاهی پویا برای معلولان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مشابه واحد دانشگاهی فرشتگان که مخصوص معلولان است در منطقه وجود ندارد، گفت: در منطقه جنگ های بسیاری صورت گرفته و به همین خاطر نقصان های جسمانی زیادی گریبانگیر جوانان کشورهای منطقه شده است، بنابراین بنای دانشگاه آزاد اسلامی این است تا واحد فرشتگان یک فعالیت بین المللی داشته و در مرحله اول برای جوانان کشور و در مراحل بعدی برای جوانانی که در منطقه از نقصان جسمی رنج می برند، یک فضای آموزشی مناسب را فراهم کند.

طهرانچی با بیان اینکه نظام آموزشی عالی در حق معلولان غفلت کرده، گفت: باید برای جبران این غفلت همگرا شویم و با نگاه ویژه ای برای راه اندازی رشته ها و به رسمیت شناختن حضور این عزیزان در عرصه آموزش عالی و ارتباط آنان با جامعه تلاش مضاعفی انجام دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده و امیدوارم با رایزنی های لازم با وزارت علوم این غفلت چند ساله جبران شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax