برنامه ریزی برای تقویت همکاری‌ها بین المللی دانشگاه های ایران با فرانسه در حال انجام است: وزیر علوم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی در آیین افتتاحیه نشست روسای دانشگاه‌های ایرانی و فرانسه که با حضور ۱۸ دانشگاه و پژوهشگاه ایران و ۳۵ دانشگاه بزرگ فرانسه در پاریس برگزار شد، با مطلوب توصیف کردن سطح کیفی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران از آمادگی کشور برای همکاری با دانشگاه‌های فرانسه خبر داد.

وزیرعلوم افزود: باید نقشه راهی برای تقویت همکاری‌های علمی و آموزشی دو کشور ایران و فرانسه وجود داشته باشد و باید در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و برگزاری دوره‌های تحصیلی مشترک بیشتر تمرکز کنیم.

در ادامه مشاور علمی مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز از آمادگی کامل کشور فرانسه برای توسعه همکاری علمی دانشگاه‌های ایرانی و فرانسوی خبر داد.

رئیس دانشگاه ساکلای فرانسه نیز به آمادگی این کشور برای تبادل استاد و دانشجو اشاره کرد و گفت: امروزه حدود ۱۷۵۰ دانشجوی ایرانی درفرانسه مشغول به تحصیل هستند که ۷۶ درصد این دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و کشور فرانسه حاضر است تعداد این دانشجویان را در سال آتی به دو برابر افزایش دهد.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز گفت: وزارت علوم این آمادگی را دارد که بورس‌های تحصیلی را در خدمت دانشجویان فرانسوی به خصوص در رشته‌های مهندسی هنر مطالعات خاورمیانه، هنر و معماری اسلامی قرار دهد.

در نشست روسای دانشگاه‌های ایرانی و فرانسه پنج تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های ایرانی و فرانسوی به امضا رسید که زیربنای فعالیت‌های آتی علمی دو کشور را تشکیل می‌دهد.

همچنین نشست وزیر علوم با استادان و دانشجویان ایرانی فرانسه روز گذشته در سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این نشست چگونگی توسعه همکاری‌های دو جانبه و آمادگی استادان ایرانی مقیم فرانسه برای همکاری با دانشگاه‌های ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دانشجویان نیز نکاتی از جمله چگونگی انتقال ارز دانشجویی، مسائل سربازی دانشجویان و چگونگی جذب به دانشگاه‌های ایرانی را مطرح کردند که غلامی با تاکید بر باز بودن آغوش کشور برای بازگشت ایرانیان شاغل به تحصیل در فرانسه اعلام کرد: مسائل این دانشجویان را که در حوزه اختیارات وزارت علوم باشد بررسی خواهد کرد و مسائل فراتر از این حوزه را نیز به مسئولان کشور اطلاع خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax