چرا پاکستان امروز یک مرکز جذاب برای کارآفرینان نوپا و بنیان گذاران استارت آپ است؟

کارآفرینی در پاکستان افزایش یافته است. صحبت در مورد سرمایه گذاری بر روی ایده های جدید و استارت آپ ها و ارائه تسهیلات به کارآفرینان نوپا یکی از بحث های داغ در پاکستان امروزی می باشد.

پاکستان یکی از بزرگترین جمعیت های “جوان” را در جهان دارا می باشد. بر اساس گزارشی که در سال گذشته منتشر شد، حدود 64 درصد از جمعیت پاکستان زیر 29 سال سن هستند و انتظار می رود که این کشور حداقل 30 سال دیگر از فعالیت های این جوانان جوان بهره مند شود.

بیش از نیمی از 64 درصد از افراد زیر سن 29 سالگی با عنوان با سواد شناخته می شوند. این بدان معنی است که یک بخش عمده از جوانان در کشور قادر به خواندن، نوشتن، و فهم فن آوری پیچیده هستند.

واقعیت این است که این جمعیت جوان بیشتر در معرض تکنولوژی و تلفن های هوشمند در مقایسه با نسل های قدیمی تر، خوش بینی در مورد تقاضا برای تحول دیجیتال است

طبق سیاست بین المللی پاکستان در سال 2018، این کشور بیش از 20،000 فارغ التحصیل IT و مهندسین را سالانه روانه بازار می کند. بدین ترتیب پاکستان بیش از 300،000 متخصص انگلیسی زبان IT در زمینه فناوری اطلاعات و فناوری های در حال توسعه و پیشرفته را دارد.

تسهیلات کارآفرینان نوپا در پاکستان

در پاکستان عواملی مانند نفوذ اینترنت و توسعه مهارت های مبتنی بر فن آوری به کارآفرینان نوپا کمک می نماید تا بسیاری از ایده های خود را به نتیجه های عملی تبدیل کنند.

همچنین  بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان (SBP)، حدود 53 برنامه «شتابدهنده در کشور» وجود دارد که 7 تا 15 تا از آن ها شروع به کار کرده اند. این گزارش همچنین برآورد می کند که تعدادی از استارت آپ هایی که در سال 2017 به تنهایی اجرایی شد نزدیک به 500 عدد بود.

علاوه بر شتاب دهنده ها، اکوسیستم استارت آپ ها از طریق فضاهای همکاری، برنامه های کمک رسانی و سرمایه گذاری، ابتکار های جهانی مانند استارت آپ های  Grind، Lean Machine،Startup Weekend  آغاز شده است.

وضعیت کنونی اکوسیستم کارآفرینی در پاکستان

نظر یکی از کارآفرینان نوپا و بنیانگذار یکی از استارت آپ موفق در دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS) گفت: “با هزاران دانشجو که هر ساله فارغ التحصیل می شوند، تقریبا غیرممکن است که همه آن ها بتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند. به همین دلیل است که ما گرایش به کارآفرینی را در افراد جوان که ابتکارات تازه ای دارند مشاهده می کنیم. آن هایی که موفق می شوند، بقیه را به تلاش تشویق می کنند”.

از سوی دیگر کارآفرینان نوپا به عنوان بنیان گذاران شرکت های فن آوری داخلی اغلب نیروی کار محلی را استخدام می کننذ. با این حال، در بسیاری از موارد، اشخاص به طور رسمی در خارج از پاکستان مانند امارات متحده عربی جهت مشارکت با این کارآفرینان نوپا ثبت نام می کنند. بدین ترتیب سرمایه گذاری در استارت آپ ها به تدریج در پاکستان افزایش می یابد.

این عوامل پاکستان را به یک مقصد مناسب برای فعالیت کارآفرینان نوپا تبدیل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax