امضا توافق نامه بین شورای تحقیقات علمی و فن آوری ترکیه (TUBITAK) با بنیاد علمی پاکستان برای توسعه ارتباطات علمی پاکستان-ترکیه

شورای تحقیقات علمی و فن آوری ترکیه (TUBITAK) آژانس پیشگام در زمینه مدیریت، تامین مالی و انجام تحقیقات در ترکیه است. این سازمان در سال 1963 با هدف پیشرفت در زمینه علم و فناوری، انجام تحقیقات و حمایت از محققان ترکیه تاسیس شد. این شورا یک نهاد مستقل است و توسط هیائت علمی اداره می شود که اعضای آن از دانشمندان برجسته دانشگاه ها، صنایع و موسسات تحقیقاتی انتخاب شده اند.

TUBITAK مسئول ترویج، توسعه، سازماندهی، هدایت، هماهنگی تحقیق و توسعه با اهداف و اولویت های ملی است.

 این سازمان همچنین به عنوان یک آژانس مشاوره ای در زمینه امور علمی و پژوهشی در دولت ترکیه فعالیت می کند و دبیرخانه شورای عالی علوم و فناوری (SCST)، بالاترین مقام سیاست گذاری در امور تربیتی در ترکیه را دارا است.

ایجاد دیدگاه توسط موسسه نوآورانه، هدایت، مشارکت و همکاری در حوزه های علم و فناوری، که برای بهبود استاندارد های زندگی جامعه ما و توسعه پایدار کشور لازم و ضروری است، مفید خواهد بود.TUBITAK  نه تنها از مطالعات نوآورانه، علمی و صنعتی حمایت می کند، همچنين با اولويت هاي ملي، سياست هاي علمي و فن آوري را توسعه مي دهد و موسسات را در زمینه تحقيق و توسعه اداره می کند.

توافق نامه های همکاری دو جانبه با کشورهای مختلف در سطوح بین دولتی یا بین سازمان ها وجود دارند. در چارچوب این توافق نامه ها، پروژه های پژوهشی مشترک حمایت و نظارت می شوند؛ پشتیبانی مالی برای انواع مختلفی از فعالیت ها مانند نشست های علمی مشترک، تبادل دانشمندان، بازدید های علمی ارائه شده است.
PSF و TUBITAK در تاریخ 17 سپتامبر 2013 در آنکارا ترکیه تفاهم نامه ای را به منظور تقویت همکاری علمی و فناوری بین پاکستان و ترکیه بر اساس برابری و منافع متقابل امضا کردند. PSF، پاکستان وTUBITAK، ترکیه به طور مشترک اقداماتی را برای بهبود علم و فناوری در هر دو کشور آغاز کرده اند.
جزئیات تفاهم نامه در زیر آمده است:

PSF، پاکستان و TUBITAK، ترکیه پروژه های مشترک تحقیقاتی را در زمینه های اولویت های زیر به موجب ماده 4 این تفاهم نامه آغاز خواهد کرد؛

علوم طبیعی، علوم زمین، علوم مهندسی، علوم زیستی، اختراعات و نوآوری ها،

تبادل دانشمندان برای انجام تحقیقات، تبادل اطلاعات در مورد فعالیت های پژوهشی در حال انجام، سازگاری با روش های جدید علمی، ارائه سخنرانی ها، ایجاد ارتباطات علمی جدید به منظور توسعه پروژه های مشترک، شرکت در مراسم علمی؛ پروژه های تحقیق و توسعه مشترک، از جمله مبادله نتایج و تبادل دانشمندان، متخصصان و محققان، صورت می گیرد.

سازماندهی و شرکت در جلسات علمی مشترک، سمینارها، کنفرانس ها، سمپوزیوم ها، دوره ها، کارگاه ها، نمایشگاه ها و غیره

تبادل نتایج علمی و فنی، اطلاعات و مستندات ناشی از همکاری علمی و فن آوری دو جانبه؛ استفاده مشترک از امکانات تحقیق و توسعه و تجهیزات علمی.

اشکال دیگر همکاری علمی و فن آوری که ممکن است به طور متقابل مورد توافق قرار گیرد.
PSF، پاکستان و TUBITAK، ترکیه در چارچوب مشارکت در پروژه های همکاری بین المللی (INCO) برنامه چهارم اتحادیه اروپا (EU FP7 / Horizon 2020) همکاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered By WordPress | Coursemax